Què és la seguretat dels pacients?
Quan aneu al metge o metgessa, preneu un
medicament o feu ús dels centres d’atenció sanitària, voleu sentir-vos
segurs i confiats. Així mateix, els professionals de la salut treballen
per oferir un servei d’assistència segur, efectiu i eficient.
Per això, la comunicació i col·laboració estreta entre pacients, familiars i professionals és clau
per millorar la seguretat en l’assistència sanitària. Tots som
responsables a l’hora de reduir i prevenir els esdeveniments adversos en
l’atenció mèdica.
I què és un esdeveniment advers?
Qualsevol circumstància relacionada amb l’assistència que reben els
pacients que té conseqüències mèdiques negatives. Per exemple, una
infecció hospitalària o un error de la medicació. Riscos que es poden
reduir i fins i tot evitar si teniu una informació clara sobre què us
pot arribar a passar i com actuar en determinades situacions.
La seguretat dels pacients
és la reducció del risc de dany innecessari associat a l’atenció
sanitària fins a un mínim acceptable. Fa referència a les nocions
col·lectives dels coneixements del moment, als recursos disponibles i al
context en què es presta l’atenció, ponderat davant del risc de no
dispensar el tractament o de dispensar-ne un altre.
La qualitat i la seguretat del pacient són indicadors essencials en
l'àmbit sanitari i un dels objectius principals del Pla de Salut
2011-2015 de Catalunya, que busca "promoure les polítiques de seguretat i
qualitat clínica per garantir la seguretat dels pacients". En aquest
sentit, existeixen nombroses recomanacions basades en models
d'excel·lència amb la finalitat de prevenir esdeveniments adversos als
pacients i garantir la qualitat de les prestacions assistencials.
Un exemple el trobem en la Fundació Hospital de l'Esperit Sant de Badalona:
La direcció de la FHES està directament
implicada en el desenvolupament de la política de qualitat del centre i
actua en diferents àmbits, en línia amb el Pla Estratègic.
Entre d'altres, estan especialment desenvolupades les línies referents a:
- Higiene de mans. Rentar-se les mans sovint evita infeccions.
- Identificació activa del pacient. Portar el braçalet identificador evita errors.
- Prevenció de caigudes. Tenir el pacient identificat i prendre les mesures adequades, ajuda a prevenir caigudes.
- Prevenció de nafres per pressió. Tenir el pacient valorat i prendre les mesures adients, preveu lesions cutànies.
“Común es a todos los hombres el error; pero cuando se
ha cometido una falta, el persistir en el mal en vez de remediarlo es sólo de
un hombre desgraciado e insensato. La terquedad es madre de la tontería.”
Sófocles, Antígona
Sófocles, Antígona
El
29 de noviembre de 1999 el Institute of Medicine de los EEUU publicó el que
sería sin duda uno de los informes más decisivos y relevantes para el sector
sanitario, y que posteriormente ha tenido una mayor trascendencia y repercusión
en la asistencia sanitaria en todo el mundo: To Err is Human: Building a Safer Health System.
El Informe supuso un aldabonazo y una llamada de atención sobre un
aspecto que hasta entonces había sido casi soslayado, escasamente
debatido, y al que se había venido prestando poca atención: la seguridad
de los procedimientos médicos y los errores derivados de la asistencia
sanitaria, sus costes y consecuencias sobre la seguridad del paciente.
El informe, que afirmaba que un 2-4% de todas las muertes en Estados
Unidos eran causadas por errores médicos evitables, (la séptima causa de
muerte, lo que suponía entre 44.000 a 98.000 personas), fue
determinante para promover, impulsar y desarrollar políticas y
actuaciones en materia de calidad asistencial y seguridad. Con ello,
consiguió situar el foco de interés sobre este grave problema, para
lograr una mayor concienciación y sensibilización sobre el mismo.
Se producen errores en la atención sanitaria, así como en cualquier otro
sistema complejo que involucra a las personas. El mensaje de To Err is Human es
que prevenir la muerte y las lesiones causadas por errores médicos
requiere cambios drásticos en todo el sistema. Entre las tres
estrategias importantes —prevenir, reconocer y mitigar el daño ocurrido
por el error— la primera estrategia (reconocimiento y ejecución de
acciones para evitar el error) tiene el mayor efecto potencial, igual
que los esfuerzos preventivos de la salud pública.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada