La meva llista de blogs

La meva llista de blogs

dilluns, 15 de maig del 2017

Seguridad del paciente

Què és la seguretat dels pacients?

Quan aneu al metge o metgessa, preneu un medicament o feu ús dels centres d’atenció sanitària, voleu sentir-vos segurs i confiats. Així mateix, els professionals de la salut treballen per oferir un servei d’assistència segur, efectiu i eficient.
Per això, la comunicació i col·laboració estreta entre pacients, familiars i professionals és clau per millorar la seguretat en l’assistència sanitària. Tots som responsables a l’hora de reduir i prevenir els esdeveniments adversos en l’atenció mèdica.
I què és un esdeveniment advers? Qualsevol circumstància relacionada amb l’assistència que reben els pacients que té conseqüències mèdiques negatives. Per exemple, una infecció hospitalària o un error de la medicació. Riscos que es poden reduir i fins i tot evitar si teniu una informació clara sobre què us pot arribar a passar i com actuar en determinades situacions.
La seguretat dels pacients és la reducció del risc de dany innecessari associat a l’atenció sanitària fins a un mínim acceptable. Fa referència a les nocions col·lectives dels coneixements del moment, als recursos disponibles i al context en què es presta l’atenció, ponderat davant del risc de no dispensar el tractament o de dispensar-ne un altre. 
La qualitat i la seguretat del pacient són indicadors essencials en l'àmbit sanitari i un dels objectius principals del Pla de Salut 2011-2015 de Catalunya, que busca "promoure les polítiques de seguretat i qualitat clínica per garantir la seguretat dels pacients". En aquest sentit, existeixen nombroses recomanacions basades en models d'excel·lència amb la finalitat de prevenir esdeveniments adversos als pacients i garantir la qualitat de les prestacions assistencials.

Un exemple el trobem en la Fundació Hospital de l'Esperit Sant de Badalona:
La direcció de la FHES està directament implicada en el desenvolupament de la política de qualitat del centre i actua en diferents àmbits, en línia amb el Pla Estratègic.
Entre d'altres, estan especialment desenvolupades les línies referents a:
  • Higiene de mans. Rentar-se les mans sovint evita infeccions.
  • Identificació activa del pacient. Portar el braçalet identificador evita errors.
  • Prevenció de caigudes. Tenir el pacient identificat i prendre les mesures adequades, ajuda a prevenir caigudes.
  • Prevenció de nafres per pressió. Tenir el pacient valorat i prendre les mesures adients, preveu lesions cutànies.
L'Hospital, per mitjà de la Comissió de Qualitat i Seguretat del Pacient, identifica noves iniciatives i pràctiques assistencials amb potencial de millora. Aquestes, juntament amb un programa de formació continuada dissenyat per  mantenir la cultura de qualitat i seguretat assistencial, conformen una línia d'actuació per la pràctica cap a l'excel·lència.



 
“Común es a todos los hombres el error; pero cuando se ha cometido una falta, el persistir en el mal en vez de remediarlo es sólo de un hombre desgraciado e insensato. La terquedad es madre de la tontería.”  
Sófocles, Antígona






El 29 de noviembre de 1999 el Institute of Medicine de los EEUU publicó el que sería sin duda uno de los informes más decisivos y relevantes para el sector sanitario, y que posteriormente ha tenido una mayor trascendencia y repercusión en la asistencia sanitaria en todo el mundo: To Err is Human: Building a Safer Health System.

El Informe supuso un aldabonazo y una llamada de atención sobre un aspecto que hasta entonces había sido casi soslayado, escasamente debatido, y al que se había venido prestando poca atención: la seguridad de los procedimientos médicos y los errores derivados de la asistencia sanitaria, sus costes y consecuencias sobre la seguridad del paciente. El informe, que afirmaba que un 2-4% de todas las muertes en Estados Unidos eran causadas por errores médicos evitables, (la séptima causa de muerte, lo que suponía entre 44.000 a 98.000 personas), fue determinante para promover, impulsar y desarrollar políticas y actuaciones en materia de calidad asistencial y seguridad. Con ello, consiguió situar el foco de interés sobre este grave problema, para lograr una mayor concienciación y sensibilización sobre el mismo.
Se producen errores en la atención sanitaria, así como en cualquier otro sistema complejo que involucra a las personas. El mensaje de To Err is Human es que prevenir la muerte y las lesiones causadas por errores médicos requiere cambios drásticos en todo el sistema. Entre las tres estrategias importantes —prevenir, reconocer y mitigar el daño ocurrido por el error— la primera estrategia (reconocimiento y ejecución de acciones para evitar el error) tiene el mayor efecto potencial, igual que los esfuerzos preventivos de la salud pública.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada